0



Paskalya çörekleriyle üniversitemin kantininde, nam-ı diğer İlef'in Kulis'inde tanışmıştım... Sabah saatlerinde tazecik ve bazen hala sıcak olan poğaça ve açmalarla, ayçörekleriyle kahvaltımı yapmaya bayılırdım ama eğer çok açsam paskalyayı tercih ederdim. Sebep tabi ki paskalyaların boyutlarıydı! Bir tanesi bile yeterince doyurucu olan paskalyaları bir de hafif tatlımsı olmalarından dolayı severdim.

Esasen dini inançlara ve geleneklere dayanan ritüellerden biri olmasına karşın, zamanla sınırları aşarak evrensel olmuş lezzetlerden biri paskalya... Her zaman ve her yerde rahatlıkla bulunabiliyor, ama en güzelini Beyaz Fırın'ın yaptığı söyleniyor. Bilmem ki? Ama bu mis kokulu çörekler pekala evde de yapılabilir, malzemeler keyfe göre çeşitlendirilir, çok da güzel olur. Paskalyanın bilinen şekli saç örgüsüdür ama malzeme listesine gelince ortalık biraz karışıyor. Mesela pekçok tarifte yumurta (hem de bolca) kullanılmasına karşın Süryanilerin yaptığı ve "kliçe" dedikleri paskalya hamurunda yumurta kullanılmıyormuş; ki ben de paskalyaları yumurtasız yaptığım için bunu öğrendiğimde şaşırdım biraz, orjinal kliçe tadını da merak ettim (bu çörekleri Tijen abla geçen yıl yaptığı Mardin gezisinde tatmıştı, belki bildiğimiz paskalyadan farklı olup olmadığını açıklayabilir). Yine aynı çörekler, aynı yörede yaşayan Müslümanlar arasında da "mevlüd çöreği" olarak kabul ediliyor, geleneklere göre düğünlerde ya da ölümlerde yapılıyormuş. Geleneklerin içiçe geçmesine ve mutfakları zenginleştirmesine ne kadar ilginç bir örnek! Yine kimi tariflerde mahlep olmazsa olmazken, kimilerinde mahlep yerine farklı baharatlar kullanılabiliyor. Sakız, anason, tarçın, karanfil gibi...

Cumartesi gecesiydi, ertesi gün kahvaltıda paskalya yeme hayaliyle hamur mayaladım ve film izlemek üzere salona yayılmadan önce de ilk tepsiyi fırına sürdüm. İkinci tepsiyi fırından aldığımda gecenin 1'i olmuştu, o saatte etrafa yayılan kokuları duyanlar olduysa neler düşünmüşlerdir hiç bilemiyorum:) Daha önceki paskalyalarımda hep mahlep kullanırdım ama bu kez sakız ve karanfille denedim. Bu ikilinin çöreklere kattığı lezzet ve verdiği koku gerçekten bambaşka! Sonuçta paskalyalar Pazar kahvaltısında -tekrar fırına girip kısa bir süre ısındıktan sonra- baş köşeye kuruldular... Yanında hiçbir şey olmasa bile, sıcak çayla birlikte harika oluyorlar. Ama isterseniz bu kocaman çörekleri dilimleyip üzerlerine reçel, ya da benim yaptığım gibi bal da sürebilir, afiyetle yiyebilirsiniz!

Ben klasik paskalya tariflerinden farklı olarak; beyaz şeker yerine esmer şeker, katı yağ yerine zeytinyağı ve beyaz un yerine tam buğday unu + beyaz un karışımı kullandım. Ama siz bunu zaten tahmin ediyordunuz değil mi:)

Malzemeler:
(13 adet paskalya için)

- 2,5 su bardağı ılık süt
- 1/2 paket yaş maya
- 3/4 su bardağı esmer şeker
- 1/2 su bardağı zeytinyağı
- 1/2 çay kaşığı saf vanilya
- 2-3 adet karanfil
- 2-3 parça damla sakızı
- Aldığı kadar tam buğday + beyaz un karışımı
Üzeri için:
- 1 adet yumurtanın sarısı

Yapılışı:

1. Yaş mayayı biraz sütün içinde parmak uçlarınızla ezin, bir kenarda bekletin.

2. Diğer tarafta damla sakızı ve karanfili tercihen demir bir havanda iyice ezerek toz haline getirin. Unun bir kısmına (2 bardak gibi bir kısım) vanilyayla birlikte damla sakızı ve karanfili ekleyip harmanlayın. Hazırladığınız un karışımını yoğurma kabına alıp ortasını havuz gibi açın.

3. Ayrı bir yerde, sütü, şekeri ve zeytinyağını çırpma teliyle iyice karıştırın. Un karışımının ortasını havuz gibi açarak, hazırladığınız sıvı karışımı mayayla birlikte içine dökün. Hamuru yoğurmaya başlayın. Gerektikçe un eklemeye devam ederek, elinize yapışmayan -ama yumuşak- bir hamur elde edin.

4. Hamuru yaklaşık 1 saat boyunca ılık bir ortamda mayalanmaya bırakın (fırında yoğurt ısısı - 50 derece idealdir).

5. Mayalanan hamurdan her paskalya için ceviz büyüklüğünde 3'er parça kopartıp rulo yapın ve ruloları saç örgüsü şeklinde örün. Bu sırada hamur elinize ya da tezgaha yapışırsa, yapışmayı unla değil zeytinyağıyla önleyin, fazla un paskalyalarınızı sert yapabilir ama zeytinyağı yumuşacık olmalarını sağlar...

6. Hazırladığınız paskalyaları yağlı kağıt serilmiş fırın tepsisine aralıklı olarak sıralayın. Üzerlerine yumurta sarısı sürerek yarım saat kadar ikinci mayalanmaya bırakın. Son 10-15 dakikada fırınınızı 190 dereceye ayarlayıp ısıtmaya başlayın. Paskalyaları sıcak fırında 25 dk kadar -üzerleri güzelce kızarıncaya dek- pişirin.

Paskalyalarınızı fırından alır almaz pamuklu bir mutfak bezine sararsanız yumuşacık kalacaklardır...

Karanfiller anneme hediye geldi, Sevim'den.. Paskalyalara konan karanfillerle hiç ilgileri olmasa da poz vermek istediler, ben de onları kıramadım!

Tijen ablamın çiçeklerini mi kıskandılar ne? :)

Yorum Gönder

 
Top