0
Eskiden evde daha sık ekmek yapardım. Komşufırın'ın çeşit çeşit sağlıklı ve lezzetli ekmeklerini, ekolojik pazarda satılan (Burhanlar marka) tadına doyulmaz ekşi mayalı ekmeği ve hatta Mecidiyeköy pazarında köylülerin getirip sattığı nefis ekmekleri keşfettiğimden beri, evde çok fazla ekmek yapmaz oldum. Yapmak istediğim zaman da çoğu kez sevgili ekmek makinemin kahvaltı için tam istediğim saatte ekmeğimi hazır etmesine güvenip, hamur teknesine sokmak üzere kollarımı pek sıvamaz oldum.

Ama bütün bunlar, içi bol malzemeli, hafif tatlı, tam reçelle / balla yemelik bir kahvaltı ekmeği pişirmek üzere hamur yoğurmak için avuçlarımın kaşınmasına engel olmadı. Her ay büyük bir zevkle alıp karıştırdığım Macrostyle'da gördüğüm bu tarifi mutlaka denemeliydim. Tarif organik ekmek olarak geçiyordu ama ben tüm malzemeleri organik kullanmadığım için ekmeğim organik olmadı. Yine de içindeki pek çok malzeme "gerçek" olduğu için, benim gönlümde ekmeğim organikti. Annemin Aydın'dan gönderdiği cevizler, Tadım'ın doyamadığım günkurusu kayısısı, memleketimin has sızması, ekolojik pazardan aldığım unlar derken lezzetli mi lezzetli bir ekmek çıktı ortaya... Hem kahvaltılarda yenildi, hem de gelen giden pek çok misafire tattırma şansım oldu.


Oldukça büyük bir ekmek oluyor, üstelik ben yarım ölçü yaptığım halde... Tazeyken dilimleyip dondurucuya kaldırırsanız, uzun bir zaman hafta sonu kahvaltılarınıza eşlik edebilir. Tatlı ekmekleri, ekmeksi kekleri seviyorsanız, bunu da çok seveceğinizin garantisini verebilirim. Sıcakken üzerine bal sürüp yemenin tadına doyulmuyor. Son derece besleyici olduğunu da söyleyebilirim elbette... Tarifi kendi yaptığım şekliyle yazıyorum. Buradaki bardağı "cup" ölçüsü ile düşünün, yani yaklaşık 240 ml. Ekmek makineniz varsa, onunla birlikte verilen ölçü kabını kullanabilirsiniz. 

Malzemeler: 

- 1 + 1/4 bardak (310 ml) ılık su
- 1 çorba kaşığı kuru maya
- 1 çay kaşığı + 1 çorba kaşığı bal
- 1/4 bardak (60 ml) sızma zeytinyağı
- 1 tatlı kaşığı tuz
- 2,5 su bardağı tam tahıllı un
- 1 + 1/4 su bardağı beyaz un
- 1/2 bardak günkurusu kayısı, doğranmış
- 3/4 bardak ceviz, iri parçalar halinde kırılmış

Yapılışı:

1. Kuru mayayı içinde 1 çay kaşığı bal eritilmiş 1/4 bardak suyun içinde eritin. Maya köpürene kadar oda sıcaklığında 10-15 dk bekletin.

2. Büyük bir kabın içerisinde zeytinyağı, kalan bal, kalan su ve mayalı karışımı birleştirin. Tahıllı unu ve tuzu bu karışıma ekleyerek yedirin. (Bu aşamada mikser kullanabilirsiniz ama ben her aşamada ellerimi kullandım.)

3. Ardından beyaz unu ekleyin. Hamur toparlanmazsa bu aşamada biraz daha un ilavesi yapabilirsiniz. Ele yapışmayan bir kıvama gelmesi, iyice elastik bir hamur olana dek yoğrulması gerekiyor. Böylece ekmeğiniz daha iyi kabaracak. Hamur hazır olunca üzerini örtüp ılık bir yerde 2 saate yakın mayalanmaya bırakın. (Eğer güzel kabarmışsa sürenin yarısı da yeterli olabilir.)

4. İlk mayalanması tamamlandığında, hamura kesilmiş kayısı ve cevizleri ekleyip iyice yedirene kadar yoğurun. Somun şekli verin ve pişireceğiniz tepsiye aktarın. Üzerini tekrar örtüp 45 dk daha mayalandırın.

5. Sürenin bitmesine yakın fırını 200 dereceye ayarlayıp ısıtın. Sıcak fırına ekmeği sürün, yaklaşık 20-25 dk pişirin. Çok güzel koktu biliyorum ama dilimlemek için ılınmasını bekleyin:)


Dilimler tazeyken bir harika ama ısıttığınızda da aynı lezzeti geri geliyor. Yanında hiçbir şey olmadan bile yenebilen ekmeklerden bu. Bereketli ve sağlıklı. Dilerim sizin de mutfaklarınızda pişer ve bereketi, sağlığı getirir her lokmasıyla...

Yorum Gönder

 
Top