0


Doğrusunu söylemek gerekirse bloga aktarmak istediğim, mutfağa dair kıyıda köşede bekleyen birkaç anekdot vardı. Sevgili Nazan geçenlerde "en pratiklerimi" paylaşmamı isteyince hepsini toparlayıp yazabileceğim için mutlu oldum. Umarım siz de işinize yarayan bilgiler bulursunuz. Teşekkürler Nazan!

* Lütfen güzel bir kek ol!

Kek yaparken azıcık da olsa heyecanlanmayan yoktur sanırım. Kabarır mı, çöker mi, kalıptan kolay çıkar mı, vb.. Çözüm basit, benim gibi siz de fırına vermeden önce onunla konuşun:))
Kek yapmanın önemli birkaç püf noktası var tabi ki;
- Kullanacağınız tüm malzemeyi önceden hazırlayıp oda ısısında olmalarını sağlayın. Özellikle yumurtalar, süt-yoğurt gibi malzeme buzdolabından çıkmış olmamalı.
- Kalıbınızı hangi yağla isterseniz yağlayın, katı - sıvı olması bence sonucu pek değiştirmiyor. Ama yağladıktan sonra biraz un ya da şeker serpebilirsiniz. Şeker kekin dış kabuğuna hoş bir kıtırlık verir (bu tüyoyu da Türkmenciğimden almıştım!) Pişen keki fırından hemen almayın, 5 dk kadar sönmüş fırında bekletin. Kalıptan çıkarmak için acele etmeyin, ama çok da beklemeyin ki kekin dibi terlemesin. İdeali, kalıp elinizi yakmayacak kadar ılıdığında çıkartmak.

- Muffin yaparken -tarifte başka bir yöntem önerilmediyse- önce sıvı malzemelerin tamamını çırpın, daha sonra kuru malzemeleri ekleyin. Ve kesinlikle çok fazla çırpmayın, minik kekler bundan pek hoşlanmıyorlar!
- Kekte kuru meyveler kullanacaksanız onları bir müddet ılık suda bekleterek şişmelerini sağlayın. Herhangi bir meyve suyunda veya içkide bekletirseniz daha şahane olur! Daha sonra kurulayıp una bulamayı zaten unutmazsınız.
- Daha önce de yazmıştım; keklerinizde (ve gereken başka yerlerde) kullanmak üzere dolapta portakal şekerlemesi bulundurmak isterseniz, kışın yediğiniz portakalların (hatta diğer narenciyelerin de) kabuklarını atmayıp incecik rendeleyin. Kabukları aynı oranda şekerle karıştırarak cam kavanoza koyarak buzdolabında saklayabilirsiniz. Bu şekerlemeden 1 tatlı kaşığı ya da 1 yemek kaşığı kullandığınızda kekinizde şahane bir aroma elde edebilirsiniz!

* Krokan denen müthiş şey..


Krokana bayılıyorum! Hazırlamak için 1 bardak şeker yeterli oluyor. Daha azı da yeter aslında. Şekeri büyük bir cezvede ocağa koyup karıştırarak eritiyorum. O müthiş kahverengi tonu alınca ve nefis kokusunu duyunca içine ceviz, badem, fındık, ne istersem atıyorum. Yağlı kağıt üzerine hızlıca döküp ince bir tabaka halinde yayıyorum. Buzdolabında birazcık beklese yeter. Sonra kırıp kırıp pastanın, tatlı kuplarının üzerine.. Bilmediğim ise, krokan yaptığım kabı daha sonra nasıl pratik olarak temizleyeceğim! Ben hiç bekletmeden içinde su kaynatıyorum ama daha pratik bir yöntem bilen ve yazan olursa da çok sevinirim:)

* Ani tatlı krizlerine sağlıklı çözümler...

Bir ufak kase yoğurdun üzerine bir miktar pekmez (benim favorim harnup) döküp karıştırıyorum. Aslında süt ürünleriyle birlikte pekmez tüketildiğinde pekmezin yararlarının önemli ölçüde azaldığını okumuştum ama öyle de olsa bu sağlıklı bir "tatlı"!.. Keyfe göre kuru üzüm, badem, ceviz, fındık da eklenebilir ama ben sade ya da birkaç parça ceviz ekleyerek yemeyi tercih ediyorum. Krizi geçirmek bir yana, vicdanen de iyi hissediyorum:) A tabi, bu güzel tatlıyı sevgili Tijen ablamdan öğrenmiştim!

* Şarap yanında ne servis etsek?

Bir gün şarap yanına hafif birşeyler (yemek değil) hazırlamam gerekmişti. İnterneti taradığımda elbette ki karşıma ağırlıklı olarak et yemekleri çıkmıştı. Sonunda bir mail grubuna sordum, siz şarapla ne seversiniz diye, aldığım yanıtlar o kadar işime yaradı ki! Şimdi efendim, güzel bir beyaz şarap yanında ben şunları servis eder ve çok severim:
- Peynir türleri. Özellikle taze ve yumuşak peynirler, eritme peyniri.
- Yeşil zeytin, dolgulu zeytinler
- Ceviz
- Meyveler, özellikle de üzüm ve kavun (kulağa garip geliyor ama deneyin, yakışıyor!)
- Meyve tatlıları, kremalı tatlılar

Kırmızı şarap yanında sevdiklerim:
- Sert ve tam yağlı beyaz peynirler, özellikle keçi peyniri. Ve bazen peynirin yanında ekmek (Giritliler bile peksimet yemezler mi şarap yanında?)
- Ceviz, tuzsuz yerfıstığı
- Elma dilimleri
- Meyve tatlıları
- Bitter çikolata!

* Muhteşem omletler...

Herhalde harika bir omlet bir kahvaltıyı tek başına şölene çevirebilir!.. Ben omletlerime her defasında değişik birşeyler koymayı severim ama bugüne dek en sevdiğim (ve de en sevileni) taze naneli omletim oldu. Bir demet naneyi kıyıp omlete karıştırıyorum, verdiği aroma inanılmaz.. Her tür omleti yaparken azıcık suyun içinde erittiğim azıcık mısır ununu eklerim. Ve mutlaka birkaç kaşık süt koyarım. Süt omleti yumuşacık, mısır unu daha kabarık yapar. Ve mutlaka kısık ateşte, kapağı kapalı olarak pişiririm. Bir de omlete kaşar/tulum gibi bir peynir koyacaksam rendelediğim peynirleri en son, yani ters çevirdikten sonra serpip kapağını kapatıyorum, altını söndürüyorum. Görüntü de lezzet de şahane oluyor!

* Daha çabuk ve güzel çay demlemek için..

Çayın demlenmesi için ille de gereken bir süre var tabi ki. Ama çökmesini çabuklaştırabilirsiniz. Bunun için çayı demledikten birkaç dakika sonra demliği elinize alıp birkaç saniye boyunca soğuk suya tutun. Çay hemen çökecek ve çabucak demlenecek. Lezzeti ise hiç değişmeyecek.


Bunlar benim aklıma gelen bazı bilgiler ya da çözümler.. Sizlerin de mutfakta işe yarayan keşifleriniz varsa paylaşabilirsiniz!

Ben de bu sobeyi Evcil Kedi, Marifet Teyze ve Paylaşılan Tatlar'a aktarıyorum. Pratik bilgilerinizi paylaşır mısınız arkadaşlar?

Not: Kek fotoğrafı dışındaki fotoğraflar internetten alınmıştır..

Yorum Gönder

 
Top