0



Pestil sever misiniz?
Peki sizin de evinizde fazla miktarda var mı onlardan? Hani iyi güzel de pek aklınıza gelmiyorlar, bir köşecikte öylece bekliyorlar mı? Hemen onları değerlendirin! Bu sıcak, üstelik de sağlıklı tatlıya bayılacak, pestilleri hep böyle yemek isteyeceksiniz:) Hatta bizim geçenlerde yaptığımız gibi pestil stoklarınızı bu şekilde bitirebilirsiniz de... Bu tarifi öğrendiğimden beri defalarca yaptım, nihayet sonuncusu Sevim'in ani düşen kan şekeri için acilen hazırlanan yukarıdaki tabak oldu. Bakalım artık bir daha ne zaman güzel bir pestil bulurum da tekrar yaparım?

Yapacağınız işlem çok basit ve toplamda birkaç dakikanızı alacak:
Dilediğiniz kadar ve dilediğiniz cins pestili alıp küçük parçalara böleceksiniz. Bıçakla düzgünce kesebiliyorsanız ne ala, ben gelişigüzel kopartıyorum:) Sonra dilerseniz yıkayacaksınız. Ben normalde yıkamayı tercih ediyorum ama bir keresinde aceleden (evet aceleden, çünkü bu tatlı hep yemek sonrası tatlı olsa da yesek dediğimiz anlarda aklımıza geliyor!) yıkamayı unutmuştum, daha çıtır olmuşlardı. Annem öyle daha çok sevince artık yıkamadan yapmaya başladım. Bir tavada çok az (tavayı ıslatacak kadarı yeterli) tereyağı eritip kızdıracak, sonra pestil parçalarını tavaya atıp tahta kaşıkla çevire çevire kavuracaksınız. Ama çok çabuk kızarırlar, başından ayrılmayın ve sürekli karıştırın. Hepsi bu! Sonra servis tabağına alıp üzerine de bol bol ceviz serpecek, sıcak sıcak afiyetle yiyeceksiniz.

Pestil aslında bizim kültürümüzde yani Ege'de çok yaygın değil. Buralarda üzümden bol bol pekmez kaynatılır da pestil yapan pek yoktur. Belki iç Ege'ye doğru bu durum değişebilir, ama bizim çevremizde pek yapılmıyor en azından.. Daha çok soğuk iklimlerde, kışa hazırlık için yapılıyor, benim bildiğim Doğu Karadeniz'de ve Doğu Anadolu kentlerinde oldukça yaygın. Üniversitede kaldığım yurttaki oda arkadaşlarımdan biri Elazığlıydı, nefis pestiller gönderirdi annesi (onlar "bastık" derlerdi), bayılırdım. Ders çalışırken yanında bir avuç leblebiyle harika giderdi. Meyve kurusu, pestil gibi tatlı şeylerle tuzlu çerezleri birarada yemeyi o zamandan beri çok severim. Ceviz + kuru incir, susam + kuru incir, veya küçük birer avuç çekirdekli siyah üzüm kurusu + leblebi gibi atıştırmalar sağlıklı ve çok leziz enerji kaynaklarıdır benim için. Yanında bir de açık çay olursa tamam!

En çok bilinen pestil üzümden yapılanı olsa da duttan da pestil yapılıyor, belki benim bilmediğim başka meyvelerden de yapılıyordur. Kimileri sade yapılıyor, kimilerinin içinde ceviz, fındık, fıstık parçaları, hatta susam oluyor, ben onları daha çok seviyorum. Lezzetini unutamadığım bir pestili de Artvin'den almıştım, bir geziden dönerken.. Onlar tabi ki fındıklıydı ve çok lezizdiler! İnternette araştırınca Erzincan'ın ve Gümüşhane'nin de dut pestillerinin ünlü olduğunu öğrendim, hatta Gümüşhane'de her yıl Ağustos ayında geleneksel pestil şenlikleri bile yapılıyormuş. Bir de pestilden yumurtalı bir kavurma yaparlarmış ki ben yumurtayla pestili birlikte pek düşünemedim açıkçası:)

Ayfer T. Ünsal da Mutfak Rehberi'ndeki bir yazısında pestil yapım aşamalarını anlatmış. İlginizi çekerse onu da burada okuyabilirsiniz...

Yorum Gönder

 
Top