0
Yine bir sodalı tarif.. Bu tarif üye olduğum yemek grubumuzda o kadar çok konuşuldu ki ben de denemek için fırsat kollamaya başladım. Bereketli bir poğaça olduğunu bildiğimden, kalabalık bir misafire yaparım diye düşünüyordum (gerçi bizde dondurucuda her daim poğaça bulunur, bahaneye de ihtiyacı yoktur ama..)

bayatlamayan sodalı poğaça tarifi

Tarifi grupla ilk paylaşan kimdi hatırlamıyorum şimdi, ama gerçekten çok fazla kişi denedi, bloglarında yayınlayanlar da oldu, daha önce rastlamış olma ihtimaliniz yüksek. Ama ben yine de arşivimde bulunmasını istedim bu kurtarıcı tarifin.

Poğaça türü mayalı hamurişlerini tazeyken (ve hatta sıcakken) seviyoruz, bayatlamasına izin vermeden aynı gün dondurucuya attığım için de her zaman taze yeme şansımız oluyor. Ama bu kez ertesi gün gelecek misafirler için bir gece önceden hazırlamam gerekiyordu ve bu tarifi olmasaydı muhtemelen poğaça yapmayacak, onun yerine böreği iki çeşide çıkaracaktım. Poğaçalar fırından ilk çıktıklarında o kadar puf puf ve yumuşaktılar ki ertesi gün de bu halde olacaklarına çok emin olamadım başta.. Soğuduktan sonra bezle örttüm ve sabah uyanır uyanmaz kontrol ettim. Hala yumuşacık olduklarını görünce de rahatladım. Akşam olduğunda da tazeliklerini koruyorlardı. 3-4 gün boyunca bayatlamadıkları söyleniyor deneyenler tarafından. Ama ben yine de misafirlerim gidince kalanları dondurucuya attım.

Bu bayatlamayan sodalı poğaça tarifini deneyen pek çok kişinin de verdiği olumlu referansla, sizlerle gönül rahatlığı ile paylaşıyorum. Denerseniz bu yumuşacık, pastane poğaçası kıvamındaki poğaçaları severek yiyeceğinizi düşünüyorum. Siz yine de fazla bekletmeden ilk gün yemeye bakın. Zaten karşı koymak zor, hele de sıcacık çayla birlikte haftasonu kahvaltısında (üstelik erken kalkmanıza da gerek kalmaz, geceden yapıp sabah sıcak fırında hafifçe ısıtabilirsiniz).

Malzemeler
  • 1 küp yaş maya

  • 1 su bardağı ılık süt

  • 1 su bardağı sıvıyağ (soya yağı kullandım)

  • 1 şişe soda (oda sıcaklığında)

  • 2 tatlı kaşığı tuz

  • 2 yemek kaşığı toz şeker

  • Alabildiği kadar un

İç malzemesi için:
  • Siyah zeytin ezmesi; kekik ve pul biber eklenmiş,

  • Haşlanıp ezilmiş patates; pul biber, karabiber ve tuz eklenmiş,

  • Maydanoz ve beyaz peynir karışımı

Yapılışı
  1. Derin bir yoğurma kabının içine ılık sütü ve şekeri koyup yaş mayayı eritin.

  2. Üzerine sıvıyağ, soda, tuz ve un koyup yoğurun, gerektikçe un eklemeye devam ederek elinize yapışmayan yumuşak bir hamur elde edin.

  3. Hamurun üzerini streç filmle örtün, 50 derece ısıtılmış fırına alıp 45 dk kadar mayalandırın. Bu sürede 2-3 katı kabaracak.

  4. Hamurdan yumurta büyüklüğünde parçalar koparıp açın, ortasına dilediğiniz iç malzemeyi koyup yuvarlak şekilde kapatın. Ben hamuru 3 parçaya bölüp yazdığım alternatif 3 malzemeyi de kullandım.

  5. Poğaçaları yağlı kağıt serili fırın tepsilerine dizin (ben 30'dan fazla poğaça elde ettim, 2 büyük ve 1 küçük tepsi kullanmam gerekti). Tepside de tekrar kabarıncaya kadar bekletin. Yaklaşık yarım saatte kabarıyorlar.

  6. Poğaçalarınızın üzerine yumurta sarısı sürün, dilerseniz susam ve çörekotu serpin. Ben patateslilere susam, peynirlilere çörekotu serptim belli olması için, zeytin ezmelilere birşey serpmedim.

  7. Önceden ısıtılmış 190 derece fırında pişirin. Güzelce kızarınca alın, ılıdıktan sonra temiz bir mutfak beziyle sararak servise kadar bekletebilirsiniz.


Kalan poğaçaları hava almayacak şekilde saklarsanız bayatlamazlar. Benim yaptığım gibi dondurucuya atarsanız, ısıtmak için poğaçaları soğuk fırına koyup fırını 150 dereceye getirin, 15-20 dk içinde tazecik oluyorlar. O arada da çay demliyorsunuz..

Grupta bu poğaçaya dair paylaşılan diğer alternatifleri de yazıp bitireyim:

  • Peynirli iç malzeme olarak rendelenmiş tulum peyniri & maydanoz, ya da lor & dereotu ve taze soğan

  • Her hamurun içine birer tatlı kaşığı nutella:) (buna özellikle çocuklar bayılmışlar, ama bizim de bayılacağımız kesin.. tabi bu durumda hamurdaki tuzu biraz azaltmak iyi olabilir)

  • İç malzeme koymadan sandviç ekmekleri gibi yapabilir, sonra içine dilediğiniz malzemeyi koyup ufak sandviçler yapabilirsiniz.

  • Hamuru yarı yarıya tam buğday unu ile hazırlayabilirsiniz.


Haftasonu geliyor, Cumartesi günü çalışmayan şanslılardansanız hadi bu akşam kolları sıvayıp yarınki kahvaltı için poğaça yapın. Bir tek Pazarınız varsa benim gibi, yarın akşama saklayın hevesinizi. Mis gibi kokusu evi sarınca sabahı beklemek zor oluyor biraz ama sabredin, gece gece yemeyin. Dışarda muhtemelen yağmur yağan tembel bir kış sabahında, demlenmiş çay kokusuna karışan sıcak poğaça kokusu kadar güzel şey var mı evde olmaya dair?

Yorum Gönder

 
Top